תפריט ניווט מהיר
משרד עו"ד ונוטריון בחיפה - דנה שביט
אשמח לעזור בכל שאלה

על ההגדרה המשפטית של אחזקת סמים

תוכן עניינים
החזקת סמים

החזקת סמים

מה משמעות יסוד "החזקה" בעבירה של החזקת סמים? האם החוק מחייב החזקה פיזית של הסם כדי שניתן יהיה להרשיע אדם בעבירה של החזקת סמים ? על כך במאמר זה.

פקודת הסמים המסוכנים קובעת כי : " לא יחזיק אדם סם מסוכן ולא ישתמש בו, אלא במידה שהותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה, או ברישיון מאת המנהל" .

מהי החזקה?

עפ"י חוק העונשין הגדרת החזקה הינה : "שליטתו של אדם בדבר המצוי בידו, בידו של אחר או בכל מקום שהוא, בין שהמקום שייך לו ובין אם לאו: ודבר המצוי בידם או בהחזקתם של אחד או כמה מבני חבורה בידיעתם ובהסכמתם של השאר, יראוהו כמצוי בידם ובהחזקתם של כל אחד מהם ושל כולם כאחד".

מהאמור לעיל עולה, כי ישנן 2 אפשרויות לחזקה, החזקה ממשית והחזקה קונסטרוקטיבית.

שליטה ממשית

שליטה ממשית הינה כשלמחזיק הסם יכולת עשייה פיזית בלעדית בסם, אם באופן אישי ואם באמצעות אחר , הפועל מטעמו או יחד איתו.

החזקה ממשית של סם לא מותנית בבעלות בסם . החזקה הממשית היא יכולת עשיית כל פעולה בסם , בין אם ע"י המחזיק עצמו ובין אם ע"י אחר מטעמו הסר למרותו או פועל עמו בשותפות.

למעשה, הכוונה לשליטה בלעדית בסם שהיא זו המייחדת את מחזיק הסם מכל אדם אחר.

לדוגמא (ע"פ 7282/08):

אדם הגיע לתחנת דלק לבצוע עסקת סמים והופנה לפח זבל בתוכו היו הסמים. האדם הגיע לפח הזבל הרים את התיק עם הסמים ובשנייה זו נעצר ע"י שוטרים. במהלך משפטו, טען כי השוטרים הסמויים דרשו ממנו כי ייקח את התיק לידיו מס' פעמים והוא סירב. מהעדויות בבית המשפט עלה כי הוא אחז בתיק עם הסמים ושמט אותו מידיו לאחר ששמע על מעצרו מהשוטרים הסמויים.

כמו כן, נקבע בבית המשפט כי:" גם אם לא נגע בתיק לא היה בכך כדי לשנות את התוצאה שכן במוקד הגדרת המונח "החזקה" עומדת השליטה אשר מורכבת מיסוד פיזי ונפשי.

לגבי היסוד הפיזי, מושג השליטה משמעו כי לאדם היכולת על פי מהלך העניינים הרגיל להגיע לעשייה פיסית בחפץ או שבידו היכולת לקבוע את גורלו הפיסי של החפץ. לא עצם ההחזקה הפיזית היא הקובעת, אלא השליטה בחפץ ואין צורך כי החפץ יהיה בידי מבצע העבירה או אף בקרבתו הפיסית המיידית.

ביסוד הנפשי, מושג השליטה הוא מידת המודעות או הרצון לשלוט או להחזיק בנכס" (הסניגור 154)

החזקה קונסטרוקטיבית

מדובר בהחזקת סם ללא שליטה בו, כיצד הדבר מתאפשר?

ניתן להחזיק בסם גם ללא שליטה אישית בו בהתקיים 2 תנאים: כשמתקיימת ידיעה והסכמה להחזקת הסם על ידי המחזיק בפועל וששני האנשים (המחזיק בפועל והמחזיק הקונסטרוקטיבי) שייכים לאותה קבוצה /חבורה ושמוסכם על ידי כולם כי יש מחזיק ממשי בסם עבור כל חברי הקבוצה/חבורה.

כלומר, אדם אלמוני ייחשב כמחזיק בסם גם אם הסם אינו מוחזק על ידו באופן ממשי ובלבד שהחזקת הסם ע"י פלוני (אדם אחר) נעשית בידיעתו ובהסכמתו של אלמוני.

מהי הסכמה לצורך החזקה קונסטרוקטיבית?

במסגרת ע"פ 3514/91 בעניינו שלאבו רקייק ,קבע בית המשפט : " … ההסכמה הדרושה להחזקה הקונסטרוקטיבית לא די שתהיה הסכמה במובן של אי התנגדות… היא צריכה להיות בעצה אחת עמם…"

חשוב להדגיש כי אם התביעה לא תביא בפני בית המשפט ראיה המצביעה על ידיעתו והסכמתו של אלמוני (המחזיק הקונסטרוקטיבי) להחזקת הסם, לא ניתן יהיה להרשיעו בעבירה של החזקת סם, וזאת אף אם הוא נמנה על חברי הקבוצה /חבורה של מחזיק הסם הממשי.