תפריט ניווט מהיר
משרד עו"ד ונוטריון בחיפה - דנה שביט
אשמח לעזור בכל שאלה

מה זה שימוע?

תוכן עניינים
הליך שימוע

השימוע הוא הליך הנעשה לפני שמוגש כתב אישום כנגד אדם, כאשר העבירה הפלילית אותה הוא חשוד שביצע הינה עבירה המסווגת כפשע.

עבירה המסווגת כפשע הינה עבירה שהעונש הקבוע בצידה עולה על תקופה של שלוש שנים.

השימוע נערך על ידי הרשות התובעת, היא הרשות המגישה את כתב האישום כנגד החשוד, זאת לאחר שנבחן חומר החקירה בעניינו של אותו אדם. בין אותן רשויות נכללות התביעה המשטרתית וכן את הפרקליטות הפלילית.

במסגרת השימוע הפלילי, החשוד או סנגורו יכולים להשמיע את טענותיהם בנוגע לחלקו של החשוד בביצוע העבירות. את טענותיהם ניתן להשמיע בכתב או בעל פה. מטרת החשוד או סנגורו הינה לשכנע את גורמי התביעה כי חומר הראיות אינו מספיק לשם הגשת כתב אישום או כי אין אינטרס ציבורי בהגשת כתב אישום.

על רשויות התביעה, בבואן להחליט על הגשת כתב אישום כנגד אדם , מוטלת אחריות כבדת משקל, זאת משום שמדובר בהליך שהינו, בדרך כלל, פומבי, הליך שעשוי אף לעתים לחרוץ את גורלו הציבורי או התעסוקתי של אדם. הנזק אשר עלול להיגרם הינו כה גדול, עד לכדי כך שגם זיכוי בסופו של ההליך, לעתים אין בו די בכדי לתקן את הנזק שנגרם לאדם.

אדם שהוגש כנגדו כתב אישום, צפוי, לעתים קרובות, לנזקים רבים ובהם עלויות כלכליות כבדות, פרסום כתב האישום ברבים ויצירת דעה קדומה לגביו. לעתים אף מסתיים העניין בפיטוריו של אותו אדם ממקום עבודתו וכך נגרם לו עינוי דין כבד לאורך תקופה הארוכה שבין הגשת כתב האישום ועד לסופו של משפטו.

סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי קובע כי על רשות התביעה שאליה הועבר חומר החקירה שנוגע לעבירת פשע להודיע לחשוד על כך. אותו אדם רשאי לפנות תוך תקופה של 30 יום לרשות התביעה, בבקשה מנומקת מדוע אין להגיש בעניינו כתב אישום. בנסיבות מסוימות ניתן לקבל היתר להארכת המועד לשם קיומו של הליך השימוע, מעבר לתקופת ה- 30 ימים הקבועה בחוק.

סעיף 60 א' מתייחס לפנייה לתביעה בכתב. לעניות דעתנו המקצועית, רצוי כי השימוע ייערך במשרדי התביעה בנוכחות עו"ד פלילי מטעמו של החשוד ובמידת הנחיצות ועפ"י חוו"ד המקצועית של עורך דין פלילי, אף בנוכחות החשוד.

למשרדנו מגיעים, פעמים רבות, לקוחות לאחר שהוגש כנגדם כתב אישום כשהעבירה שיוחסה להם הינה עבירה שבצידה חובת שימוע. לצערנו, הם לא התייחסו למכתב הודעת השימוע. לרוב הדבר נבע מחוסר הבנה לגבי משמעותו של המכתב. ניתן היה למנוע הגשתם של רבים מכתבי אישום אלו אילו רק הייתה ממומשת זכותם של אלו לשימוע באמצעות עו"ד פלילי מנוסה ומקצועי.

חשוב לדעת –

סירוב לחתום על אישור מסירה למכתב השימוע אינו דוחה את הקץ ואינו מניב עבורכם תוצאה חיובית, שכן על פי חוק, גם ללא חתימה על אישור המסירה, רואים את ההודעה כאילו היא הומצאה כדין.

היועץ המשפטי לממשלה (לשעבר),מר מני מזוז, עמד על מהות השימוע, שעה שהוצגה עסקת הטיעון בין המדינה לנשיא לשעבר, משה קצב, זאת בעקבות השימוע בעניינו.

לדידו של מר מזוז, אין מדובר בהליך טכני אלא מהותי, הליך אשר נועד לבדוק, באופן יסודי, את חומר החקירה שבתיק. כן הוסיף, כי לעתים קרובות הליך השימוע אף מביא לשינוי בראייה של גורמי התביעה את חומר הראיות, מה שיכול גם להביא לשינוי בסעיפי האישום ו/או באי הגשת כתב אישום.

לכן, ישנה משמעות רבה ומכרעת למכתב הודעת השימוע ובשלב קבלתו ראוי להיוועץ עם עו"ד פלילי המתמחה בתחום .