תפריט ניווט מהיר
משרד עו"ד ונוטריון בחיפה - דנה שביט
אשמח לעזור בכל שאלה

אלימות במשפחה – שחרור ממעצר

אלימות במשפחה – מעצר – תסקיר שירות המבחן

במאמר זה, נעסוק בנושא של מעצר חשודים / נאשמים בעבירות אלימות במשפחה , שחרור ממעצר ותפקידו של קצין המבחן בעת עריכת תסקיר מעצר והמלצתו לשחרר חשוד/נאשם לחלופת מעצר.

אלימות במשפחה - שחרור ממעצר

אלימות במשפחה

עבירות אלימות במשפחה הפכו לנגע בחברתנו. כתוצאה מריבוי מקרי אלימות במשפחה, הן המשטרה והן בתי המשפט נוקטים ביד קשה ומחמירה עם עצורים ונאשמים בעבירות אלימות אלו.

עבירות אלימות במשפחה הפכו לנגע בחברתנו. כתוצאה מריבוי מקרי אלימות במשפחה, הן המשטרה והן בתי המשפט נוקטים ביד קשה ומחמירה עם עצורים ונאשמים בעבירות אלימות אלו.

עבירות אלימות במשפחה הפכו לנגע בחברתנו. כתוצאה מריבוי מקרי אלימות במשפחה, הן המשטרה והן בתי המשפט נוקטים ביד קשה ומחמירה עם עצורים ונאשמים בעבירות אלימות אלו.

זאת ועוד, נוכח ריבוי עבירות אלימות במשפחה וריבוי מקרי הרצח של נשים על ידי בני הזוג בשנים האחרונות, ישנה נטייה גוברת בקרב אנשי המשטרה לעצור את הגבר האלים במטרה להגן על האישה.

שחרור ממעצר

שחרור ממעצר בעבירות אלימות במשפחה אינו בלתי אפשרי . לשם שחרור ממעצר יש לשקול בקפידה את הצעדים שיש לנקוט במטרה להראות לבית המשפט כי לא נשקפת סכנה לאישה או כי ניתן לנטרל את המסוכנות מהעצור / נאשם באמצעות הטלת תנאים מגבילים שיהא בהם כדי להבטיח את שלומה ובטחונה של האישה.

המקרים בהם בית המשפט יטה לשחרר נאשם לחלופת מעצר

  • כשמדובר במעידה ראשונה וחד פעמית.
  • כשעבירת האלימות הינה ברף הנמוך של קשת עבירות אלימות במשפחה.
  • כשהתקיפה אינה מלווה בחבלה ו/או טיפול רפואי.
  • כשראיות התביעה אינן חזקות.
  • כשלא נעשה שימוש בנשק כלשהו.
  • כשישנה חלופת מעצר מרוחקת עם פקוח מתאים של אדם כזה או אחר.

דוגמא עדכנית לשחרור לחלופת מעצר

כנגד נאשם, הוגש כתב אישום בבית המשפט השלום בירושלים בגין עבירות אלימות במשפחה והיזק בזדון.

בכתב האישום, נטען כי הנאשם הכה את אשתו ושבר חפצים בביתם. הנאשם הכחיש לחלוטין מעשים אלו.

בית המשפט עצר את הנאשם עד תום ההליכים למרות שהייתה זו מעידתו הראשונה של הנאשם, התקיפה הייתה קלה יחסית, לא נעשה שימוש בנשק כלשהו וגם חלופת המעצר שהמליץ עליה שירות המבחן במקום מרוחק לא נתקבלה.

ערר שהוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים התקבל והעורר שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים.

נימוקי בית המשפט לשחרור הנאשם ממעצר

בית המשפט קבע כי מטרת המחוקק אינה לעצור כל אדם בשל כל עבירת אלימות במשפחה ואין זה גם תפקידו של בית המשפט. על בית המשפט לעשות כל מאמץ ולבדוק כל חלופת מעצר באופן רציני ואם יש בכוחה לנטרל את הסכנה הנשקפת לאישה הרי שיש לקבלה ולשחרר את הנאשם.

בית המשפט קבע כי דווקא בתיק כזה בו מדובר במעידה ראשונה, אין עבר פלילי קודם, לא נעשה שימוש בנשק וישנה חלופת מעצר שנבחנה ואושרה ע"י שירות המבחן, הרי שהכף תטה לשחרור הנאשם לחלופת מעצר.

תסקיר שירות המבחן בתיק הנ"ל ועמדת בית המשפט בעניינו

בשיחה של הנאשם עם קצין המבחן , לא הודה הנאשם בבצוע המעשים שיוחסו לו בכתב האישום, כלומר לא לקח אחריות על המעשים הנ"ל והדבר היווה חלק משיקולי בית משפט השלום שלא לשחרר את הנאשם למעצר בית.

בית המשפט המחוזי קבע כי בשלב תסקיר מעצר, שירות המבחן אינו רשאי לבחון את מידת כנותו של כל עצור אך ורק בגלל שבדבריו לקצין המבחן הוא סוטה מהאמור בכתב האישום (כלומר, לא מודה ). בית המשפט קבע כי זו זכותו של כל אדם לא להודות, זו זכות יסוד במשפט פלילי ואין לקפח זכות זו רק כדי לאפשר לו חלופת מעצר.

ישנם נאשמים שהוגש נגדם כתב אישום , כפרו ויצאו זכאים ואין לדרוש מהם לשקר ולהצהיר בפני קצין מבחן כי הם לוקחים אחריות על המעשים שלא עשו לטענתם, זאת רק כדי לקבל תסקיר חיובי שבמסגרתו יזכו לחלופת מעצר.

לסיום, עבירות אלימות במשפחה מחייבות היוועצות בעו"ד פלילי מנוסה.

עו"ד פלילי יצלם את חומר החקירה, ילמד אותו, ישוחח עם הנאשם והתביעה ויבצע את הצעדים המשפטיים הדרושים שייטיבו עם הנאשם .

בעבירות אלימות במשפחה, כפי שציינתי במאמרים רבים קודמים, יש לנקוט משנה זהירות ולבצע מהלכים מושכלים לרבות הליכים טיפוליים. רק עו"ד פלילי מנוסה ידע לייעץ נאמנה ולהביא לשחרור העצור מהמעצר ולמזער נזקיו .

אין להקל ראש בכל עבירת אלימות במשפחה, קלה ככל שתהיה, בתי המשפט נוקטים יד קשה כלפי נאשמים אלו .

לטובתכם האישית ולמען משפחתכם, דאגו לייעוץ משפטי איכותי, שיהא לכם לעזר !!!